Tussen goudgekte en geopolitiek
Hoe kunnen we januari kort samenvatten? En belangrijker: wat kunnen we eruit leren?
De geopolitieke spanningen liepen stevig op. Toch sloten de aandelenmarkten de maand vlak af. Goud schoot hysterisch omhoog, terwijl de dollar verder verzwakte. Die twee bewegingen zijn uiteraard met elkaar verbonden.
Aandelen kenden een normale terugval van zo’n 4%. De VIX steeg kortstondig tot 20%, vaak beschouwd als de grens tussen vertrouwen en vrees.
Opvallender was wat er vrijdag gebeurde: goud verloor op één dag ruim 15%, terwijl de dollar stevig herstelde.
Wat leren we daaruit? Eén: wie met opties werkt, kiest beter voor strategieën met gedefinieerd risico, zodat je niet hoeft te adjusten bij een gewone correctie. Twee: speculatieve bubbels blijven zich verplaatsen. Wereldwijde aandelen zitten daar nog niet in de slotfase van. En goud?
Lees ook
Bubbels, bananen en betere odds
In 1999, tijdens de dotcombubbel, sprong het aandeel Fyffes (een bedrijf dat hoofdzakelijk bananen verhandelde) op één dag met meer dan 40%. Het bedrijf kondigde immers aan voortaan een website te hebben. Geen nieuw product,…Meer lezen
Mei-metamorfose: markten in beweging
Mei is van nature de maand van de verandering, en doorgaans ten goede. Dit jaar gold dat ook voor de financiële markten. Eerste verandering: FOMO (Fear of Missing Out) heeft plaatsgemaakt voor FEMO (Fabulous Earning Momentum).…Meer lezen
Rente, resultaten en rust
Het gaat deze week niet over een gebrek aan inspiratie als we beginnen met het weer in België. We hebben het ook over de resultaten van Nvidia, de vermoedelijke strategie van Kevin Warsh (de nieuwe…Meer lezen